A magyarországi
természetvédelem története
Természetvédelmünk kezdetei
A hazai természetvédelem története
legjobban a vonatkozó jogi szabályozás, a gazdálkodási elõírások történetén át
követhetõ nyomon, amelyekre késõbb a szervezeti rendszer épült.
A természetvédelem jogi
szabályozásának gyökerei az elsõ - többnyire gazdálkodási célokat szolgáló -
erdõtörvények, vadászati jogszabályok voltak: Zsigmond király (1426)
rendelkezése a kíméletes erdõhasználatról, erdõrendtartási törvények (1565.,
1669.), II. Lipót dekrétuma (1790.) az erdõk védelmérõl (erdei zárlat a
pusztítás megakadályozása érdekében), III. Károly dekrétuma (1729.) a vadászat
és madarászat szabályairól (tilalmi idõk megállapítása).
Az intézményes természetvédelem elsõ szakasza (a kiegyezéstõl az I. világháborúig)
Ebben a szakaszban a
törvényalkotáson túl összeírták a védelemre érdemes természeti értékeket és a
szervezetre is elgondolásokat fogalmaztak meg. A madárvédelemben hatékony
intézkedések születtek és 1893-ban létrehozták a Magyar Ornitológiai Központot,
amely Madártani Intézet néven ma is mûködik. Az 1883-ban megalkotott
vadászatról, majd az 1888-as halászatról szóló törvények ellentmondásos voltuk
ellenére a madárfajokon kívül néhány más gerinces állatfajtára is tartalmaztak
természetvédelminek tekinthetõ intézkedéseket. Sajnos a mind erõteljesebben
kibontakozó – jogszabályokkal is alátámasztott – természetvédelmi intézkedések
és tervek végrehajtását a világháború megakadályozta és az elért eredmények, az
elképzelések, javaslatok nagy része azokra a területekre esett, amelyek már
nincsenek jelenlegi határainkon belül.
Az ekkor megalkotott fontosabb
természetvédelmi jogszabályok a következõk voltak:
- az 1879. évi XXXI törvény , az elsõ önálló magyar erdõtörvény (véderdõk kijelölése: tarvágás,
alomgyûjtés és legeltetés tilalma, tûzgyújtási szabályok, élõhely, tájképi értékek védelme, vadászati elõírások)
- 1883. évi vadászati törvény (XX. tc.) – szélesebb körû madárvédelem
- 1883. évi halászati törvény (tilalmi idõ, méretkorlátozás bevezetése)
- 1894 évi XII. tc. 57. és 58. §-a : a mezõgazdaság számára hasznos
állatok, illetve a hasznos homokkõ növények védelme (a tc. felhatalmazása alapján 1901-ben 24.655. sz. FM rendelet sorolta fel
a védelemben részesítendõ madár- és emlõsfajokat)
- emlékfák, tájképek szépségét emelõ faegyedek, ritka vagy értékes
példányok regisztrációját elõíró 21.527/1900. FM rendelet
- a Madarak és Fák Napjának bevezetése (26.120/1906. VKM rendelet)
- az elsõ természetvédelmi törvénytervezet (1910.), az önálló
természetvédelmi szervezetrendszer kialakításának kezdete (3526/1914FM rendelet)
A természetvédelem átfogó szabályozásának kialakítása (a két világháború közötti idõszak)
Ebben az idõszakban az elsõ
jogszabály az 1923. évi XVIII. Törvény volt a természetvédelem közigazgatási
kérdéseirõl (az erdészeti igazgatás szabályainak megállapítása, a természeti
értékek megõrzésével kapcsolatos hatósági feladatoknak az állami erdészeti
szervezet hatáskörébe utalása). A törvény szerint 1923-tól a természetvédelem
helyi végrehajtó szervei az erdõigazgatóságok, amelyeket a szervezeti változások
következtében késõbb erdõfelügyelõségnek, erdõrendezõségnek vagy
erdõgazdaságnak, összefoglaló néven az államerdészeti szervezetnek kell
tekinteni. Ezen kívül 1935-ig említésre méltó állami intézkedés nem történt,
megjelent viszont 1931-ben Kaán Károlynak, a magyar természetvédelem
megalapítójának már elõbb említett alapvetõ természetvédelmi mûve.
Hosszú elõkészítõ munka és
erõfeszítések után 1935-ben elfogadták a természetvédelmi törvényt, az 1935. évi
IV. törvényt az erdõkrõl és a természetvédelemrõl, amely három védelmi formát
ismer: területi védelem (természetvédelmi terület, tájvédelmi körzet),
természeti értékek(egyedi természeti alkotások, tárgyak) védelme (kipusztulással
fenyegetett vagy hasznos fajok). A törvény meghatározta a védett természeti
területeken, illetve a védett fajokkal kapcsolatban tiltott tevékenységek (pl.
pusztítás, rongálás), illetõleg engedélyköteles beavatkozások (pl. üzem, épület
létrehozása) körét, továbbá a magántulajdonban álló védett természeti
területeken található természeti értékek jogállását, valamint a kártalanítási és
kisajátítási szabályokat. Rendelkezett a védetté nyilvánítási (1945-ig 219
természeti értéket és 2844 ha összterületet helyeztek védelem alá) eljárás
legfontosabb elemeirõl, a természetvédelmi igazgatási rendszerrõl, amelyet
gyakorlatilag az 1914-es tervezet szerint szabályozta. A természetvédelmi
elõírások megszegését kihágásként rendelte büntetni a törvény.
Ezt követõen 1939-ben megalakult az
Országos Természetvédelmi Tanács és még ugyanabban az évben a debreceni Nagyerdõ
egy részének védetté nyilvánításával megkezdõdött a gyakorlati természetvédelmi
tevékenység.
A második világháború befejezéséig
219 területet nyilvánítottak védetté. Ezt a lázas és biztató természetvédelmi
tevékenységet 1945-1950 között öt évre a háború félbeszakította,
.
Természetvédelem a II.
világháborútól napjainkig
E meghatározó korszakban létesült
elsõ tájvédelmi körzetünk a Tihanyi félszigeten, 1952-ben. Különvált az erdõk és
a természetvédelem jogi szabályozása (1961. évi VI. törvény az erdõk és a
vadgazdálkodás szabályairól, 1961. évi 18. törvényerejû rendelet a
természetvédelemrõl). A barlangok ex lege védett természeti értékké váltak.
Létrejött az Országos Természetvédelmi Hivatal (a Természetvédelmi Tanács
intézménye megmaradt, a helyi természetvédelmi hatósági feladatok a megyei
tanács vb. mezõgazdasági feladatokat ellátó szakigazgatási szervéhez került). A
23/1962. (VI. 17.) Kormányrendelet a védetté nyilvánítási eljárást és a
természetvédelmi területek kezelésével kapcsolatos feladatokat szabályozta. Az
12/1971. (VI. 1.) Kormányrendelet különválasztotta a helyi és az országos
jelentõségû természeti értékek védelmét, és lehetõvé tette nemzeti parkok
létesítését. Ennek nyomán jött létre elsõ hazai nemzeti parkunk, a Hortobágyi
Nemzeti Park 1972- ben.
Az 1977. évi 23. Törvényerejû
rendelet. létrehozta az Országos Környezet- és Természetvédelmi Hivatalt, és
1979-ben megalakultak a környezet- és természetvédelmi
felügyelõségek.
A hetvenes évek derekán elkészült
az 1976-1990 közötti 15 évre szóló távlati természetvédelmi program, s ennek
eredményeképpen az idõszak végére a természetvédelem oltalma alatt álló
területek kiterjedése a hetvenes évek fordulóján meglevõ 12 ezer hektárnyinak
mintegy ötvenszeresére emelkedett, és elérte 600 ezer hektárt, ami az ország
területének közel 7%-át tette ki. 1982-ben megalkották az elsõ korszerû
természetvédelmi jogszabályt, az 1982. évi 4. törvényerejû rendeletet, valamint
a végrehajtásáról szóló 8/1982 (III.15.) MT rendelet, és az ehhez kapcsolódó
1/1982. (III. 15.) OKTH rendelkezést. Ezekben meghatározták a természetvédelem
feladatát, a védelem létrehozásának eljárási szabályait és a védett természeti
területek típusait A védett növényfajok számát az 1982-ben alkotott új
természetvédelmi jogszabályok 340-ben állapították meg, s ez 1988-ban 415-re
emelkedett. A madárfajokon kívül 1974-ben 96 emlõs, hüllõ, kétéltû és hal,
1982-ben 153 gerinctelen állatfaj kapott védelmet, majd kisebb módosítások után
1988-ban a védett gerinces és gerinctelen állatfajok száma 619-re
növekedett.
Ezt az idõszakot sok szervezeti
változás is jellemzi. Az 1939-tõl kisebb változásokkal folyamatosan mûködõ
Országos Természetvédelmi Tanács 1977-ben megszûnt, illetve beolvadt az újonnan
alakított Országos Környezet- és Természetvédelmi Tanácsba, amely 1978-1985
között mûködött. Az 1962-ben létrehozott Országos Természetvédelmi Hivatal
1977-ben beleolvadt az akkor alapított Országos Környezet- és Természetvédelmi
Hivatalba, amely 10 éves mûködés után 1987-ben egyesült a volt Országos Vízügyi
Hivatallal és Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztériumként mûködött
tovább.
A gyakorlati természetvédelmi
munkában szervezeti vonalon a legnagyobb elõrelépés és a legtöbb változás a
végrehajtó szervezetben következett be. A hetvenes évek elején (1973-ban) az
addig egyeduralkodó állami erdõgazdaságok helyett természetvédelmi kezelõnek a
legtöbb területen az állami erdõrendezõségeket jelölték ki. Ezzel párhuzamosan
elõbb öt, majd hét helyen természetvédelmi (késõbb a környezetvédelemmel közös)
felügyelõségek, az újonnan szervezett négy nemzeti park körzetében pedig nemzeti
park igazgatóságok alakultak meg.
A Környezetvédelmi és
Vízgazdálkodási Minisztérium létrejötte után, 1988-ban az OKTH volt
felügyelõségeinek és az OVH volt igazgatóságainak összevonásával pedig
környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok alakultak.
Ez a változatos idõszak a
rendszerváltozás után is folytatódott a természetvédelem hovatartozását és
szervezeti felépítését illetõen: 1990-ben létrejött a Környezetvédelmi és
Területfejlesztési Minisztérium, és a környezetvédelmi felügyelõségek
kettéválásával kialakultak a nemzeti park igazgatóságok. 1998-ban a
területfejlesztési vonal kiválása után megalakult a Környezetvédelmi
Minisztérium.
A rendszerváltozás után eltelt
idõszakban a magyar természetvédelem jelentõs fejlõdésen ment át és kiemelkedõ
eredményeket ért el nemzetközi téren is. Miután ez már a természetvédelem
jelenkori történelméhez tartozik, csak vázlatosan: megalkották a természet
védelmérõl rendelkezõ 1996. évi LIII. törvényt, amely korszerû szellemben már
nem csak a védett területeken érvényesíti a természetvédelmi szempontokat, de
kiterjesztette a védelmet a nem védett természeti területekre és tájakra is.
Megszülettek a törvény végrehajtását szolgáló kormányrendeletek és miniszteri
rendeletek, és 5 új nemzeti park alakult. A védett területek kiterjedése 2000-re
elérte az ország területének mintegy 10 %-át (9,9 %), és jelentõsen nõtt a
védett fajok száma is. Megszületett a Nemzeti Környezetvédelmi Koncepció
részeként a Nemzeti Természetvédelmi Koncepció és a Természetvédelmi Alapterv.
Folyamatban van a nemzeti ökológiai hálózat rendszer kialakítása és a
környezetileg érzékeny területek kijelölése. Védett területek kiemelkedõ
nemzetközi elismerésben részesültek: Világörökség cím, Európa Diploma díj.
(Forrás: Természetvédelmi Hivatal)
|